Bloggpanelen, Jotun LADY sensitive/Blogg.se!



Den senaste månaden har jag och sju andra kreativa bloggare arbetat med ett projekt i samarbete med blogg.se och färgföretaget Jotun. Projektet har gått ut på att vi i bloggpanelen har testmålat färgen Jotun LADY Senstitive och vi ska nu visa våra projekt och beskriva vårt arbete med färgen.

Hemma hos oss använde vi testfärgen till att måla en vägg, en garderobsdörr, ett skåp och en stol i vårt pysselrum.





Färgen Jotun LADY Sensitive hade jag innan projektet aldrig provat att måla med tidigare så det var en ny bekanskap för mig. LADY sensitive är en unik färgserie utvecklad i samarbete med Norges Astma- og Allergiforbund (NAAF). Med den här färgen kan astmatiker, allergiker, småbarnsfamiljer och gravida känna sig trygga när de målar om sitt hem.
LADY sensitive har ingen färglukt och avger inga hälsofarliga ämnen varken när man målar eller när färgen torkar. Just det här med färglukt var verkligen något jag reflekterade över för även om de flesta färger numera inte luktar särskilt mycket (om man jämför med hur det var förr) så hade LADY Sensitive verkligen ingen lukt alls.
Risken för allergiska reaktioner är dessutom minimal med den här färgen och man minskar på så sätt även risken för att utveckla astma, allergi och överkänslighet.







Förutom det här med att färgen är näst intill allergisäker och luktfri så har den här färgen några andra fantastiska egenskaper som vi märkte när vi målade med den. Den är superdryg och man behöver ofta inte måla mer än en gång (beror också givetvis på vilken nyans man väljer men jag hade så ljusa färger med mycket vitt pigment i att det ofta inte krävdes mer än en strykning för att täcka). Väggen bakom skrivbordet är målad på vit vägg och behövde bara målas en gång, färgen täckte superbra! Dörren är målad två gånger och stolen är även den målad två gånger.

Sen är det även det här med ytan på LADY färgen som verkligen blir så "silkematt" som det anges i beskrivningarna. Ytan ger ett väldigt mjukt och behagligt intryck och den fungerade även fint "lager på lager" som med mönstret i nederkanten på garderobsdörren.

Kort sagt, den här färgen har varit en mycket trevlig bekanskap och jag kan verkligen rekommendera den!









Jag har använt färgnyanser ur Jotun LADY Sensitives färgkarta och beskriver här vilken nyans och färg jag använt till vad i projektet:

Väggen bakom skrivbordet är målad med Jotun LADY Sensitive silkematt 10 i nyansen "sjöglimt". Stolen som står framför skrivbordet har fått färgen Jotun LADY Sensitive silkematt 10 och nyansen "sjösmaragd" och det lilla Mölnlyckeskåpet med trådrullar och pärlor är målat med Jotun LADY Sensitive halvblank 30 för vägg och snickerier i nyansen "sjöglimt".

Dörren är rollad med färgen Jotun LADY Sensitive halvblank 30 för vägg och snickerier i nyansen "sjöglimt" och det grå mönstret i nederkanten på dörren är stöpplade och rollade med Jotun LADY Sensitive silkematt 10 i nyansen "lammull".

Skrivbordet med bockar kommer från IKEA och den svarta bokstavsbannern är köpt på nätbutiken Mokkasin. Pom pomsen har jag själv gjort och silkespappret är även det köpt på Mokkasin i färgerna mint, bubbelgumsrosa och puder. Det turkosmintiga pappret är köpt på In-Ex i Göteborg.



På kampanjsidan http://blogg.se/ladysensitive hittar ni en tävling där ni kan vinna samma färg som jag och de andra bloggarna testat. Var gärna med och tävla där!!

Foto: Charlotte Wångstedt.


Kommentarer
Postat av: Kajsa

Wow, va bra det blev! Vilka härligt milda färger, nu blir jag ännu mer sugen på att måla om! ;) Kram

2012-04-30 @ 11:22:33
URL: http://babywilmer.blogg.se/
Postat av: Stina

Oj, vad fint det blev! Finfärgkombination med pompomsen till!

2012-04-30 @ 13:17:00
Postat av: Linda

Riktigt snyggt! Snygga färgkombinationer! Gillade speciellt "taggarna" på dörren!

2012-04-30 @ 21:27:28
Postat av: AnnaF

Superläckert Lotta! Så sugen på att måla mer nu!

2012-04-30 @ 22:17:53
Postat av: Richard Söder

Stolen blev jättefin - grymt inspirerande!

2012-05-01 @ 09:06:41
Postat av: Aman

Vad fint det blev Lotta!! Riktigt härliga färger. Ditt sinne för färgkombination och detaljer är som vanligt mycket inspirerande. Kram

2012-05-01 @ 12:37:22
Postat av: Annika

2012-05-01 @ 22:26:15
Postat av: Annika

Nytt försök. Mycket bra färgval, milda fina toner. Fotocollaget är jag mycket förtjust i.

2012-05-01 @ 22:31:48
Postat av: Jennie

Åhhhh, vad underbart!!!! Hittade din blogg via Kajsas :-) Läggs i favoriter.



Kraaam Jennie och Alicia

2012-05-02 @ 13:37:14
Postat av: Daniel

Mycket snyggt inlägg fyllt av bra idéer och känsla för helheten

2012-05-03 @ 20:42:41
Postat av: A-K

WOW! vilken snygg dörr!

2012-05-04 @ 13:01:23
Postat av: Ann-Sofie Carlsson

Snyggt! Du är så himla duktig och inspirerande.

2012-05-04 @ 22:42:34
Postat av: Axel

Du har verkligen inspirerade idéer! Blir sugen på att göra om hemma själv. Du kanske har någon kreativ idé till mitt hem som jag försöker inreda? Titta gärna in i min blogg om du har något förslag.

2012-08-02 @ 13:42:01
URL: http://heminredaren.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0