Välkommen till min blogg!

Den kreativamamman är till vardags en 35 årig tjej som bor några mil utanför Göteborg med man, hund och en snart 3-årig son. Min idé med bloggen är att dela med mig av mitt stora intresse för fotografi och kreativitet och förhoppningsvis kunna inspirera flera! Som småbarnsmamma och även studerande till förskollelärare/lärare är jag även intresserad av aktiviteter att göra tillsammans med barnen och hoppas även kunna dela med mig av dessa idéer. I somras läste jag en sommarkurs i litteraturvetenskap, deckare och spänningslitteratur för barn och ungdom så mina boktips kommer dels ifrån denna kurs där vi läst många härliga böcker men även mina egna boktips delar jag med mig av. 


Mitt fotointresse är ganska nytt även om jag tidigare pluggat en del foto, dels i gymnasieutbildningen men även under 3 år på folkhögskola. Då använde jag en analog systemkamera av märket Konica och jag var aldrig jätteintresserad av mörkrumsarbete pg av allt meckande och för många komponenter som kunde gå fel. När jag fick min systemkamera, en Canon EOS 500D hösten 2010 hade jag tidigare bara fotat med kompaktkamera i flera år även om jag fotat ofta och mycket. Digitalkamera passar mig mycket bättre, skönt att slippa meckandet med film och så otroligt smidigt!
Fotointresset uppstod mycket av att det är svårt att odla många kreativa sysselsättningar samtidigt som man har ett litet barn. Med fotograferandet har jag helt enkelt hittat ett sätt där jag kan få utlopp för kreativiteten då man alltid kan ha kameran med sig.  
Jag har aldrig varit speciellt fototekniskt duktig och kunnig och är det inte nu heller. Mitt intresse är snarare bildkomposition, färg och att kunna fånga ögonblick och känsla. Även om jag är ganska tekniskt okunnig har jag mer på fötterna vad gäller just bildkomponering. Detta är något jag dels har stort intresse för och har ägnat mycket tid åt både i min utbildning och efteråt med målning, textiltryck och mönsterkonstruktioner till textiltryck. För mig är det även viktigt att fånga känsla i bilderna, både för att bevara den men även för att det gör bilden mycket intressantare. Vad som gör en bild bra el intressant är otroligt subjektivt och de bilder jag väljer att visa här på bloggen är bilder jag själv finner intressanta men som kanske inte alla gånger har superkvalité fototekniskt. Finns mycket kvar att lära sig och det är det som är så roligt med fotograferandet! 

(Jag gillar färg och odlande! Här på vår uteplats sitter jag ofta och pluggar, mysigt!)

(Två personliga favoriter: Flugsvampar och mina Calouträskor!)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0