Morgonens ugglemöte!


Den här lilla ugglan satt ute i vårt lilla äppelträd på lördagsmorgonen! Helt fantastiskt fin liten rackare! Trodde inte jag skulle kunna gå nära den med kameran utan att den blev rädd och flög iväg så jag började med att försiktigt öppna altandörren och lirka ut teleobjektivet ur dörrspringan. När den inte flög iväg krängde jag snabbt på mig vinterkläder och smög ut i trädgården med kameran. Jag tog bilder succesivt medan jag hela tiden smög mig närmare den lilla ugglan som inte var större än ca 15 cm stor (äppleträdet är pyttelitet). Tillslut var jag så nära att objektivet sa ifrån att jag var för nära. Jag provade även att ta bilder med min iPhone och då var jag ca 30 cm ifrån den.





Först när jag kom så här nära började den bli lite vaksam och när vi tittat på varandra en stund provade jag att blinka för att se om den gjorde likadant (på det vis man kan göra med katter och hundar). Det gjorde den och vi höll på så en stund att blinka mot varandra! När jag tagit kort på den i ca 5 minuter och vi blinkat en stund så flög den plötsligt iväg! Totalt hade jag kanske 7-8 minuter på mig med ugglan... Antagligen ingenting som någonsin inträffar igen men så fantastiskt att ha fått bilder på den!


Foto: Charlotte Wångstedt.
Canon EOS 500D + Tamron AF 18-200 F/3,5-6,3 Macro.


Kommentarer
Postat av: sandralinnea

Otroligt häftigt! Och vilka underbara bilder! Där kan man inte snacka om något "terjande" (Fotografen som fuskade ihop naturbilder med klipp och klistra heter Terje och har gett namn till det nya uttrycket, ifall du inte har koll på det :))

2012-02-04 @ 20:45:51
URL: http://www.sandralinneas.blogspot.com/
Postat av: s p i n d e l t j e j e n

Men åhhhh jag vill också ha en uggla i mitt äppelträd. Om jag hade ett äppelträd vill säga ;)

2012-02-05 @ 01:53:23
URL: http://www.spindeltjejen.se
Postat av: Linda W

Wow, vilka bilder!!

2012-02-05 @ 07:35:01
URL: http://www.wallinskaya.com/
Postat av: Pysselfarmor

Fantastiska bilder och endera är det en pärluggla eller sparvuggla. Det är en stor skillnad i storleken mellan dem - jag tror det är en pärluggla du sett.

2012-02-05 @ 09:29:54
URL: http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com
Postat av: Charlotte/Kreativamamman

Tack för era fina kommentarer och tack för tipset om vad det kan vara för sorts uggla. Efter att ha kollat upp dessa två ugglealternativ är jag ganska säker på att det var en sparvuggla. Den var nämligen inte lik pärlugglan i profil då den ser mera platt ut i ansiktet än vad den här rackaren gjorde. Sandra: Haha, nej det har jag aldrig hört talas om så det behövdes en förklaring ;-)

2012-02-05 @ 18:18:10
URL: http://kreativamamman.blogg.se/
Postat av: Anneli - A'la Foto

Åh vad avundsjuk jag blir på dig nu! Ugglor som är så fina och söta och denna var ju exceptionellt söt!! Fantastiska bilder som du ska vara mycket stolt över! Jag blir dock lite orolig när Ugglan var så modig och inte flög iväg. Ugglor är ju jätteskygga varelser annars! Men eftersom den till slut flög iväg var det nog inget fel på den! Hoppas inte det i alla fall!



GRATTIS till detta möte!!

2012-02-05 @ 19:42:03
URL: http://alafoto.se/blogg
Postat av: Charlotte/Kreativamamman

Jag var själv helt övertygad om att det var något fel på den lilla ugglan även om den den såg helt ok ut. Det är konstigt, precis som du skriver, att den satt kvar så länge och att jag kunde stå alldeles bredvid den. Jag tycker att man ofta kan se i ögonen på djur när de inte mår bra och den lilla ugglan hade jättepigga och livliga ögon. När den till slut flög iväg var det med snabba och fina vingslag och jag kände mig då inte det minsta orolig längre för den!

2012-02-05 @ 22:03:30
URL: http://kreativamamman.blogg.se/
Postat av: A-K

Wow! vilken häftig känsla att ha en uggla i sin trädgârd!!! Nu blev jag avis! Hit kommer det pâ sin höjd en sparv eller 2!

2012-02-06 @ 17:56:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0