Pom poms -så här gör man!



Jag har ju varit helt inne på det här med att vika pom-poms det senaste så jag tänkte berätta lite hur man gör dessa finheter.

Det här behöver man för en pom pom:
Ca 15 fyrkantiga ark silkespapper (till en stor mellan 30-50 cm, annars något färre papper).
Lite sytråd.
Ett fint band att hänga upp pom pomen i på ca 1-1,5 meter (längd beroende på var man ska hänga skapelsen).

Och så här gör man:
Vik fram och tillbaks dvs på ena sidan först ca 1-1,5 cm och vänd sedan och gör samma sak på andra sidan och fortsätt så tills hela pappersbunten är 1-1,5 cm smal.
Klipp av kanternas spetsar så att det får rundade hörn. Om jag gjort en stor pom pom så har jag klippt lite undan för undan så att det inte blir för tjockt att klippa i och därmed ojämt.
När man vikt klart hela arken binder man ihop med sytråd på mitten några varv och knyter plus att man efter sytråden sätter fast finbandet också på mitten.
Sedan är det bara att börja veckla ut pom pomen allteftersom! Se till att veckla ut noggrant och ända ner mot mitten för detta gör att det blir en rundare och jämnare boll.

En sak till. Det är skillnad på silkespapper och silkespapper. Köper man papper av finare kvalité håller pom pomen på ett annat sätt formen på veckningen och går inte sönder när man vecklar ut den. Har man tänkt göra bara några stycken tycker jag dock inte att man ska styra upp sig fullständigt på detta med papperskvalitén men har man tänkt gå all in för det här med pom poms kan man beställa finpapper hos nätshopen Mokkasin.
Lycka till!





Foto: Charlotte Wångstedt.


Kommentarer
Postat av: Cecilia Andersson

Tack! Nu ska jag göra pom poms :)

2012-04-17 @ 13:14:37
URL: http://liljaochlilith.blogspot.se/
Postat av: A-K

Precis! Hur sugen blev man inte nu pâ att pyssla! Planerar nog in Pom Poms hela helgen! ; )

2012-04-17 @ 21:36:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0