Vimplar i regnbågsfärger!

 
 
Jag har ju som jag tidigare berättat pysslat ihop en ny vimpel att ha som styling vid barnfotograferingar och ska visa lite bilder av hur jag gjorde. Att göra vimplar är bland det enklaste man kan göra och det finns många olika sätt att göra det på. Det går dels att göra väldigt enkla i filt som man inte behöver kantsy och man kan göra bara en tunnel att trä ett band eller en snodd i. Superenkelt och supersnabbt och gör man en tunnel kan man ju dessutom byta färger efter humör!
Jag har dock valt att lägga lite mera tid och ork på den här då jag gärna vill kunna tvättta den om det behövs och så kan jag ha den länge!
 
 
Alla tyger är köpta på Stoff och Stil, de har stort sortiment och bra priser. Jag har gjort en mall i papp att rita ut på tygerna efter för att sedan klippa!
 
 
 
Om man ska hänga vimpeln på väggen behöver man ju bara göra en framsida men på den här ville jag kunna använda båda sidorna, t ex om man vill hänga den över ett bord på kalas, och tog då två bitar och lade med avigsidorna mot varandra.
Sedan har jag sytt fast kantband på alla bitarna, på de två sidorna som inte är upptill. Till den här vimpeln valde jag att sätta en liten bollfrans på de bitar som var enfärgade och jag började med att först limma fast den och låta det torka (bollfransen är annars svår att sy fast då den halkar åt alla håll och det blir ojämnt). Sedan vände jag på vimpeln och sydde på "baksidan" av bollfransen och det fungerade väldigt bra!
 
 
 
 
När själva vimpelbitarna är klara syr man bara fast dem i ett lång kantband. Jag brukar spara någon meter extra på sidorna att kryta med om man t ex vill sätta upp dem mellan två träd!
 
 
 
Just nu håller jag på att göra små minipompoms som man kan ha till t ex en girlang vid kalas eller kanske en babymobil över sängen. Söta blir de iallafall och jag har gjort mina 15x15 cm och beskrivning av hur man gör pompoms kan man se här.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Linda

Underbara vimplar!!! Har tänkt ett tag att jag ska göra vimplar att hänga upp i barnrummen, detta gav verkligen inspiration!!

2012-08-26 @ 14:15:48
Postat av: Fröken S

Smart och enkelt! Vilka fantastiskt fina bilder du tar! Helt underbara!

2012-09-12 @ 16:14:45
URL: http://frokens.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0