Rosenbönor!

Odling av rosenbönor är mitt absolut bästa trädgårdstips om man vill ha något som växer snabbt! I år har vi tre stycken stora som växer på pelare och två till på uppväxt. Rosenbönor är väldigt snabbväxande därför lämpar de sig mycket bra när barn planterar eftersom de vill se snabba resultat. Med rosenbönorna kan man nästan se hur de växer och kollar man på morgonen och sedan jämför på kvällen så ser man stor skillnad. Rosenbönorna vill klättra så man får göra ganksa kraftiga stöd till dem men det finns ju färdiga att köpa också. En rosenböna går dessutom bra att odla på balkong i en stor kruka. I april planterar jag dem och sedan tar jag ut dem i början av juni, då har man stora rosenbönspelare hela sommaren!

 







Samma rosenböna som på första bilden men här har den växt upp på höjden. Här har jag planterat den i en odlingsbänk, vilket tar lite längre tid än i tub trugs, då den lägger så mycket kraft på att bilda rötter. Men när de väl växt upp är de ett väldigt fint blickfång mitt i trädgården!




5 liter vatten per dag är lagom för en rosenböna i solläge!
Jag brukar plantera dem i tub trugs som jag gör hål i botten på eller andra stora krukor. Sedan är det bara att fylla på med kogödsel allt eftersom så att de håller sig gröna och fina.
De stora bönorna plockar jag på hösten och sparar under vintern och sedan är det bara att sätta ner dem i jorden nästa år igen!





Rosenböna på uppväxt! Jag brukar plantera 8-10 bönor och sedan stoppa ner några till om det behövs...






Rosenböna i blomning!






Kommentarer
Postat av: Linda

Vilka snygga foton och bra tips!! Nu blir jag sugen på att fixa lite här hemma! Ska absolut testa rosenböna nästa år, kul med sån växtkraft.

2011-08-10 @ 09:22:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0