Hattifnattar!

Efter att jag skrivit ett fördjupningsarbete i litteraturkursen, deckare och spänningslitteratur för barn och ungdom, om Tove Janssons böcker blev vi så förtjusta i Hattifnattarna att vi gjorde dem på väggen i plyschklisterplast...
Vi använde boken Vad hände sen? där det fanns Hattifnattar att rita av. De är så lätta att rita av och måste inte vara alls exakta så det var inga problem att rita för hand. Zeb var med och pekade ut var de olika fnattarna skulle placeras i förhållande till varandra (lite fick jag ändra efteråt för att att skapa känsla i formen fnattarna emellan men det ser ut nästan så som han bestämde...)
En av fnattarna saknar ögon på bilden och det såg jag först efteråt. Vet faktiskt inte om jag glömt det eller om det är en liten barnhand som varit där, hoppas på det förstnämnda...



Först gjorde jag ett orginal i papper som jag numrerade för att senare veta var de skulle sitta. Var jättebra att jag fotade det också för det var ändå inte helt lätt att veta var de skulle sitta även om de var numrerade...



Jag överförde dem sedan till den svarta plyschplasten som finns att köpa i välsorterade färg och tapet varuhus. Viktigt är också att inte glömma att spegelvända!
Använde både sax och skärkniv för att få ut fnattarna dock är en vanlig 15 :- skärkniv inte att föredra utan en bra skalpell är en bra investering. Den var dock försvunnen denna dag...
Jag ritade även med rödpenna där jag var tvungen att klippa/skära bort för konturerna emellan fnattarna.



Till ögonen använde jag ett hålslag och blank plast för att göra ögonen mer levande. 






Hattifnattarna på plats utanför Zebs rum!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0